Elektriauto 50 000 kilomeetrit hiljem

Elektriautoga kahekümne kuue kuuga poolsada tuhat kilomeetrit

Elektriautoga 50 000 kilomeetrit ja kordagi pole tahtnud tagasi vedelkütuste põletamise juurde minna. Mis on vahepeal muutunud? Nii mõnigi hea sõber ja tuttav on teatud kõhklustega või lausa skeptilisusega otsustanud proovida ning on nüüdsest samasugused elektriauto kasutajad kui minagi. Kas just otseselt nii entusiastlikud kui mina, aga rõõmsad siiski.

Miks jäädakse rõõmuga elektriauto juurde?

Jätame siinkohal muud kaasnevad asjaolud kõrvale ja räägime auto kasutamise peamisest kriteeriumist – elektriautoga on pagana mõnus sõita. Kõik. Rohkem polegi vaja. Kõik muu on lisa sinna juurde – kelle üks ja kellele teine lisa. Kellele meeldib väike sõidukulu, kellele saastevaba liikumine või uus tehnoloogia – igale oma.

Ebamugavused?

Kui sul on korralik elektriauto, siis on ebamugavused minimaalsed, kui üldse. Jah, mõne üksiku harjumuse pidi ümber kujundama, kuid see on ikka väga väike hind mugavuse eest. Kui vaid auto oleks õige ja hea ehk teisisõnu sobiv sinu ootustega. Ja võimalustega, sest auto on nii ehk naa kallis ja kulukas.

Kas keegi peaks vältima elektriautot?

Kuigi tehnoloogiliselt pole ühtegi takistust elektrile üleminekuks, ei pruugi see kõikidele sobida. Kui sa pead päriselt sõitma väga pikki distantse nii, et sul pole aega väikesteks pooletunnisteks jalasirutuspeatusteks, siis tuleb paari-kolme aasta jagu veel vedelkütust põletada. Sama kehtib neile, kes peavad regulaarselt vedama suure koormaga haagiseid.

Kui ausalt, siis peaks hetkel veel vältima ka need, kes mitte kuidagi ei saa (ei taha? ei viitsi?) organiseerida endale kodulaadijat. Ilma kodulaadimiseta saab küll hakkama, aga suur osa mugavusest kaob ära. Lisaks ka veel need põhimõttelised, kes lihtsalt ei taha ja kogu lugu. Neid on alati iga uue tehnoloogia kasutuselevõtu juures ja las nad olla. Kui nad vaid ei hädaldaks nii lärmakalt …

Kaks kõige suuremat möödalaskmist

Kui sa ostad linnalähisõiduks mõeldud auto (vähene läbisõit ühe laadimisega, aeglane laadimiskiirus) ja hakkad sellega pikki linnadevahelisi sõite tegema, siis pole imestada pettumuse üle.
Kui sa ei tee selgeks, kuidas autot laadida ja mis vahe on kodulaadijal, aeglasel kiirlaadijal ja päriselt kiirel kiirlaadijal pole imestada, et satud mõnda tobedasse olukorda.

Suurem teema on selles, et elektriautode kasutamise kohta levib ikka veel liiga palju kuulujutte, vandenõuteooriaid, lausvalet, üksikjuhtumite võimendamist ja kellegi tahtliku või tahtmatut valekasutuse liigset dramatiseerimist. See puudutab siiski ka palju teisi teemasid sama valusalt kui elektriautosid, sest sotsiaalmeedia levitab klikkimise huvidest lähtuvalt virisevat negatiivset infot kiiremini ja paremini, kui positiivset ja meeldivat lugu.

Õnneks on positiivse kogemuse ja asjaliku infojagamisega tegelevaid inimesi järjest rohkem ja rohkem, mis on igati kiiduväärne.

Kui sul on päriselt huvi elektrile üle minna, küsi kasutuskogemust inimestelt, kes on päriselt teemas sees ja reaalse kasutuskogemusega. Olgem ausad, enamikul juhtudel on päris hästi aru saada, kas inimesel on tegelik huvi või ta lihtsalt norib oma küsimustega. Tunne huvi ja sa saad adekvaatset infot nii, et saaksid rahulikult ise oma seisukoha kujundada. Väldi lihtsalt lausjama, mida internet on paksult täis.

Miks just KIA EV6?

Kolm aastat tagasi, kui EV6 välja tuli, hakkasin tõsisemalt huvi tundma, kui kaugele on elektriautode tehnoloogia jõudnud jättes Tesla kui pioneeri kõrvale. Ikka ja jälle jõudsin EV6 juurde. Tehnilistelt parameetritel ja olemuselt sama klassi autodest oluliselt parem ja päris tihti parem ka kallima klassi autodest, maksmata sama ajal hingehinda liigse luksuse eest. Eelistad luksusklassi elektriautot, pead ilmselt mujale vaatama, kuid ole valvas, et tuntud nime taga ei saaks kehvemat valikut kui minu mainitud variant. Eelistad tavalisemat ja odavamat autot, pead mujale vaatama, kuid ole valvas, et sind ei tabaks ebameeldivad üllatused millegi vajaliku puudumise üle.

Lõpetuseks küsimuse vormis mõttekäik.

Mis muutuks meil tervikuna paremaks, kui miski ime läbi otsustaks 80% Harjumaal sõiduautosid kasutatavatest inimestest üle minna elektriautodele? Millest me reaalselt ilma jääks? Mida me päriselt saavutaks?

Elektriauto ja sisepõlemismootoritega autode võrdluseks

Mille poolest on elektriautoga sõitmine mugavam ja parem võrreldes sisepõlemismootoriga autoga? Paljud on küsinud, kirjutame lahti.

1. Pöördemoment on saadaval koheselt nullpööretest alates, tulenevalt elektrimootori eripärast. Praktikas tähendab see kohest maksimaalset kiirendust.

2. Pöördemoment on oluliselt suurem võrreldes samaväärsete bensiinimootoriga autodega.

3. Väga hea kiirendus tulenevalt eelmises kahes punktis mainitud pöördemomendist. Seda eriti linnakiirustel ka täiesti “tavalisel” elektriautol. Korralikematel elektriautodel on kiirendust igast asendist väga palju ja jääb ka üle. NB! Ei, maksimaalset kiirendust ei pea sugugi kogu aeg kasutama 🙂

4. Kiirendus on väga ühtlane, puuduvad käiguvahetusest tulenevad jõnksatused. See annab märkimisväärselt tunda korralikul kiirendusel.

5. Mootoril puudub praktiliselt igasugune inerts, mis teeb talvel sõites elektroonilise stabiilsuskontrolli erakordselt kiiresti reageerivaks ja sõidu stabiilsemaks. Jah, selleks peab päris libe olema.

6. Eco, Normal, Sport režiimidel on oluliselt selgem sõidutunnetuse vahe. Eco on eriti mugav ja ühtlane ning Sport on eriti äkiline.

7. Vaikne, peaaegu hääletu sõit. Kõige suurem müra on suurtel kiirustel tuule sahin ja rehvide müra. Jah, see sõltub auto heliisolatsiooni kvaliteedist. Kliimaseadme ventilaatorite tekitatud sahin on samuti rohkem märgatav, sest kõik muu on oluliselt vaiksem.

8. Regeneratiivne pidurdamine. Normaalsel sõidul pole pidureid praktiliselt vaja kasutada ja suurem osa kineetilisest energiast kulutatakse aku laadimiseks. 15-30% auto liikumiseks kulutatud energiast saab tagasi akusse. Eriti palju on seda linnasõidul, kus on palju pidurdamist.

9. Suhteliselt massiivne sõiduaku, mis on monteeritud auto põhja alla, viib auto raskuskeskme väga madalaks, mis teeb auto kiirel kurvisõidul palju stabiilsemaks. Tavalisel sõidul seda siiski ei märka.

10. Kardaanikanali puudumine annab tagaistme ette palju mõnusamat ruumi tänu siledale põrandale. See jääb teatud mõttes valikuliseks eeliseks – kellele vaja ja kellele mitte. Meie perele väga meeldib.

11. Energiakulu rahas on 100 kilomeetri läbimiseks oluliselt väiksem kui bensiini või diisliga sõites. Eeldusel, et enamus laadimist toimub koduses laadijas, kui järgida börsihinda, mida enamasti ka tehakse. Seda taaskord kui võrrelda samaväärseid autosid.

12. Sõida palju tahad, tegemist on nullheitega autoga (ZEV – Zero Emission Vehicle), mis ei saasta õhku. Eriti oluline suurtes linnades.

13. Samaväärsest bensiiniautost on elektriauto mõneti raskem, kuid seda tavalisel sõidul ei märka. Ainuke koht, kus tuleb teatud vahe sisse on väga libedaga sõitmisel aga siis on nii ehk naa vaja olla mõistlik ja tähelepanelik iga autoga sõites.

14. Kui võtad linnalähisõiduks mõeldud elektriauto, siis võib see pikemate sõitude jaoks tunduda ebamugav, kuigi saaks hakkama. Korralikul elektriautol on maksimaalne läbisõit ühe laadimisega 400, 500 ja enam kui 600 kilomeetrit, millest piisab enamikele inimestele enamiku ajast. NB! Keskmine päevane läbisõit jääb alla 100 kilomeetri.

15. Praktiliselt puudub vajadus tanklates käia, kui laed autot kodulaadijast, mida ka enamikel juhtudel tehakse. Jah, kui seda võimalust pole, on teatud osa mugavusest kadunud. Sõidumõnu jääb siiski samaks sõltumata sellest, kuidas sa autot laed. 🙂

Kas vahetaks elektriauto bensiinimootori vastu tagasi?

Ei, ei vahetaks! Pole ühtegi ratsionaalset põhjust seda teha. Jättes kõrvale emotsionaalsed väljendusvormid “mulle meeldib, mulle ei meeldi”, on ainult mõni üksik põhjus, miks peaks hetkel veel ootama elektri peale üle minekul nii umbes paar aastat ja siis uuesti vaatama.

A. Kui sul on igapäevased väga pikad 400+km läbisõidud ja puudub võimalus pooletunniseks hingetõmbeks koos laadimisega.
B. Kui sa pead regulaarselt vedama raske koormaga haagist kaugele ja tagasi.
C. Kui sul puudub kodune laadimisvõimalus.
D. Kui sa pead garanteerima hetkelise väljasõidu 24/7 sõltumata sellest, kas auto hetkel laeb või mitte.
C. Hind. Kuigi see polegi enam nii suur põhjus, kui paar aastat tagasi, sest samaväärsete bensiini- ja elektriautode hinnad on päris lähedal teineteisele. Lisaks on ka teise ringi autode oluliselt paranenud saadavus.

Fotol: KIA EV6 GT-Line 2022

Nelikvedu; 239 kW; kiirendus 5,2 sek 100 km/h;
Aku 77,4 kWh; maksimaalne laadimisvõimsus 233 kW e. 1050 km/h; laadimiskiirus 10% – 80% aku laetusest 16 minutit;
Läbisõit ühe laadimisega WLTP 506 km; läbisõit ühe laadimisega reaalselt 430-480 km (normaalse ilmaga keskmiselt) või 340 – 400 km (päris külma ilmaga keskmiselt).

Mats Soomre
Belbin Eesti asutaja, juhtimis- ja meeskonnatöö treener ning Ettevõtluskõrgooli Mainor lektor