Peugeot tutvustas 8-käigulist automaatkäigukasti

Pressiteade
04.06.2018

Pärast pikka koostööd Jaapani ettevõttega Aisin tutvustab Peugeot uuendust – 8-käigulist automaatkäigukasti EAT8. See on uhiuus agregaat, millel ei ole midagi ühist vana 6-käigulise automaatkäigukastiga ja mis pakub veel sujuvamat käiguvahetust, sõidurõõmu ja mootori efektiivsust.

Eesmärgiks on kütusesäästlikkus

Juba täna paigaldatakse uut käigukasti mitmele Peugeot mudelile: koos kahe erineva diiselmootoriga (130 hj ja 180 hj) ning kolme eri võimsusega bensiinimootoriga (130 hj, 180 hj, 225 hj) sõidukile.

Kaheksakäiguline ülekanne on mugavam, tagab sujuvama sõidu ja sõiduentusiastid saavad käike vahetada rooli taha paigaldatud hoobade abil. Auto aeglustamisel lubab EAT8 aktiveerida Stop&Start süsteemi kiirusel alla 20 km/h (2,0 BlueHDI 180 mootori korral, teiste mootorite korral – 3 km/h), liikuma hakates, sõltuvalt ümbritsevastest tingimustest, aga alustada sõitu 1., 2. või 3. käiguga. Näiteks ei pea allamäge asendist lülitama sisse esimest käiku, auto hakkab liikuma ka teise või kolmandaga.

8-käiguline automaatkäigukast on kohandatud uuele reaalse sõidu WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) kütusekulu testitsüklile ja vastavalt tootja arvutustele võimaldab vähendada auto kütusekulu kuni 5 protsenti.

Üks autotööstuse turu uuendustest, mille rakendamisel saavad autojuhid märkimisväärse kokkuhoiu – Free Wheeling süsteem – aktiveeritakse ECO-nupuga keskkonsoolil. Kui sõidu ajal ei puutu juht gaasi- ega piduripedaali, lülitatakse sõidukis sisse automaatselt neutraalne käik. Nii võimaldab see sõita vabakäigul pikka aega ja vältida kiiret aeglustumist mootoriga pidurdamise korral.

Oluline pole mitte number, vaid ühilduvus

Autotootjad ei suurenda käikude arvu automaatkäigukastidel mitte niisama. Selle põhjuseks on Euroopa Liidu keskkonna-alaste nõuete karmistamine, mille täielikku mõju saab tunda alates 2020. aastast, mil ei tohi autotootja poolt müüdava sõiduki keskmised CO2 heitkogused enam ületada 95 g/km.

Sõiduki CO2 heitkoguseid saab vähendada väga lihtsalt – paigaldades madala võimsusega mootor. Kuid vaevalt jäävad sellega rahule kliendid. Seetõttu investeerivad tootjad mitte ainult uusimatesse mootorite ja väljalaskesüsteemide tehnoloogiatesse ja kere aerodünaamikasse, vaid ka käigukastidesse. Üks võimalus vähendada mootori kütusekulu on nimelt suurendada käikude arvu.

See ei tähenda, et rohkem on parem – täna on turul ka 9- ja isegi 10-käigulised käigukastid, kuid see ei tähenda, et need on paremad kui 8-käigulised. Lihtsalt suurema käikude arvu korral on inseneridel lihtsam valida kõige tõhusamad ülekandekiirused, mis määravad kogu sõidu efektiivsuse. Uusimates käigukastides lülitatakse käigud ümber hetkega ja kogu protsess on tuntav minimaalse aja jooksul.

Tänu aina täiustatavatele tehnoloogiatele ja käikude sujuvamale ümberlülitamisele, on sõidu nautimine vaid suurenemas. Seega määrab tõsiasja, et auto on ökonoomne ja selle juhtimine nauditav, mitte ainult käigukasti käikude arv, vaid ka selle ühilduvus mootoriga ning selle duo sobivus konkreetsele sõidukile.

Kaks kasti – erinevad mootorid

Puuduvad universaalsed käigukastid, mis sobivad kõigile mootoritele, seetõttu esitles Peugeot korraga kaht 8-käigulise käigukasti tüüpi. Üks neist sobib kokku võimsa 2,0 BlueHDI 180 diiselmootoriga ja teine – kõigi ülejäänud madalama pöördemomendiga mootoritega.

AMN8 nimeline ülekanne on võimeline toime tulema pöördemomendiga kuni 400 Nm, 200 kW võimsuse ning 5200 p/min arvuga. Käigukast kaalub 97,5 kg (1,5 kg rohkem kui eelmised EAT6 käigukastid võimsamate mootoritega).

ATN8 käigukast paigaldatakse koos kuni 330 Nm ning kuni 200 kW mootoritega ja maksimaalsed selle talutavad mootori pöörded on 7000 p/min. Käigukast kaalub 87,5 kg (3 kg rohkem kui eelmine sarnaste parameetritega EAT6).

Fotod: Indrek Susi