Kas diisel või bensiin?
Kumba eelistada, kas bensiini- või diiselmootorit?
Ehkki hübriidsõidukid võidavad üha enam populaarsust, otsustab suurem hulk ostjaid endiselt diisel- või bensiiniauto kasuks. Kui palju olete teie murdnud pead mõeldes sellele, kas järgmise neljarattalise kapoti all peaks olema diisel- või bensiinimootor? Eriti viimasel ajal, mil tehnoloogia areng on muutnud vahe aina hägusamaks ja vanad tõekspidamised ei pea enam paika. Teeme teie jaoks olukorra lihtsamaks ning toome välja põgusa võrdluse.
Enne kui autot otsima asuda, on oluline teada, mis eesmärgil sõiduk soetatakse ning kumb, kas bensiini- või diiselmootoriga auto on võimekam teie vajadustega toime tulema ning maksimaalset sõidulusti pakkuma. Lisaks, kas madalam ostuhind tähendab säästmist pikemas perspektiivis.
Kiire sõit linnas või kruiisimine maanteel?
Kui teie sõidud mööduvad enamasti linnas, siis on bensiinimootor see, mida te vajate. Selleks et bensiiniautost viimast võtta, tuleb kasutada kõvasti pöördeid ja hoogsalt käike vahetada. Diiselautod on seevastu jõulised ja võimekad raske koormaga toime tulema ka järsemast künkast üles rühkides. Diiselautod sobivad kulgemiseks maanteel, mil läbitakse pikki vahemaid. Ka kiirel sõidul on tema pöörded madalad ja käiguvahetus harvem. Bensiiniauto on paigalt „sajani” kiirem, ent diiselauto möödasõidu võimsus ja pukseerimisvõime on kõrgemad. Diisli vastu räägib ehk kõrgem vibratsioon ja müratase, kuid mida uuemate autodega tegu, seda vähem on tajutav erinevus. Eesti talves tuleb kindlasti silmas pidada ka asjaolu, et diiselmootor ei armasta lühikesi sõite – sõit peaks olema vähemalt nii pikk, et mootor ilusti soojaks läheks.
Ostuhind vs kütusekulu
Diiselsõiduk maksab rohkem kui bensiiniauto, kuid kütuse tarbimiselt on võimalik säästa. See on üks faktor, mida autoostul silmas pidada. Tasub pisut arvutada ja kütusekulu näitajaid uurida, vastavalt sellele, kas liigeldakse linnatsüklis või tehakse pikki sõite maanteel. Mida pikem on diiselauto läbitud teekond, seda kiiremini tehakse tasa autole tehtud lisakulutused selle ostuhetkel, sest diisel on üldjuhul soodsam (va talvel) kui bensiin. Lisaks töötab diiselmootor madalamatel pööretel ja nii kulutab see vähem kütust – 15-20% võrreldes bensiinimootoriga sõidukist. See ei säästa mitte ainult raha, vaid ka aega, sest ühe paagitäie kütusega läbid rohkem maad ning pead vähem tanklapeatusi ette võtma. Seejuures tuleks arvestada üldlevinud arvamusega, et diiselmootoriga auto kütusesääst ilmneb kõige paremini aastase läbisõiduga 20-25000 km.
Remondi- ja hooldusteenused ning järelmüük
Amortisatsioon on autoomanikule kõige suurem kulu, seega mängib siinkohal auto järelmüügi väärtus suurt rolli. Diisealuto on ostes kulukam selle mootori keerukuse ja lisasüsteemide tõttu – surveaste on suurem ja detailid peavad taluma suuremat koormust. Nii nõuab ka selle hooldus paksemat rahakotti. Mootoriõli ja varuosadki on kallimad. Ent diiselauto väärtus kahaneb ajas vähem, kui bensiiniauto oma, ning sõidukilt on järelmüügis võimalik kopsakam summa teenida
Ümbritsev keskkond
Kui hoolid end ümbritsevast keskkonnast, siis tasub teada, et lisaks sellele, et diiselauto on oluliselt kütusesäästlikum kui samavõimekas bensiinimudel, eraldab see ka vähem kliima soojenemist põhjustavat CO2-te (ca 20% vähem). Sellega lugu siiski ei lõppe. Diiselmootorid toodavad rohkem kahjulikke NOx-heitmeid. Kuna aga kütusekulu on väiksem, siis tekib ka vähem heitaineid.
Lõpuks taandub kõik siiski isiklikule tasandile. Kumb on parem, kas diisel- või bensiinimootoriga sõiduauto, on raske öelda, sest igalühel kujuneb oma eelistus vastavalt oludele, ootustele ja eelarvele. Kui on vaja transportida paati või haagissuvilat, siis loomulikult tuleb diisel sellega paremini toime ja kulutab samal ajal ka vähem kütust. Kui aga otsid vinget sportautot, millega lühikesi linnasõite teha, siis tasub eelistada bensiinimootorit.